Artikel om Reiki i Los Angeles Times

Intresset för Reiki är stort internationellt. En nyfiken journalist skriver ett långt och innehållsrikt reportage i Los Angels Times.

När Förenade Reikiförbundet i Sverige började tipsa om vilka Reikiartiklar som publicerades i Sverige överraskades vi av mängden och intresset. Både lokalpress och våra stora veckotidningar skrev artiklar som nämnde Reiki. Det blev uppenbart att intresset för Reiki börjar bli väldigt stort. Allt fler känner till Reiki och börjar vara nyfiken för vad Reiki kan hjälpa till med.

Men vad händer i övriga världen?

När Reikiforskningsintresserade Ellinor Hägglund & Reikiförbundets vice ordförande Anna-Sofia Giese Vesterlund vidgade sökområdet upptäckte de något intressant.

Det är inte bara i Sverige som intresset för Reiki ökat. Liknande trend går att se över hela världen. Till och med National Geographic skriver positivt om healing. Kanske mer om  healing och placebo, än om Reikin som sådan. Men ändå.

Artikeln i Los Angels Times

I Sverige berättar lokalpress ofta om någon som startat eller driver mottagning. Veckotidningarna berättar hellre spännande historier om kunders resa och hur någon blivit hjälpt. Artikeln i Los Angeles Times är dock lite annorlunda…

Bara titeln How reiki taps into our sense of connection with the world around us väcker onekligen intresse.

Artikeln börjar med att beskriva att psykoterapi och psykiatri har blivit standard sätten för att ta hand om vårt mentala och emotionella välbefinnande. Men fortsätter att beskriva att amerikanerna sökt allt mer icke-västerländska former av läkning – såsom akupunktur, meditation och yoga eftersom de rådande medicinska modellerna inte har fungerat för dem (eller direkt har skadad dem) eller för att de vill att kropp och själ ska uppmärksammas i healingprocessen tillsammans med deras sinne.

Artikelförfattaren Laura Newberry ville undersöka hur Reiki och andra energimedicintekniker fungerade i jämförelse med traditionell prat-terapi.

Reiki är den mest välkända formen av energihealing i Västvärlden

Utdrag från artikeln:

Energihealing, också känd som energimedicin, är baserad på tron att subtil livsenergi flödar genom människokroppen. Utövare strävar efter att lösa upp blockeringar i detta energiflöde (liknande som akupunktur eller akupressur) med målsättningen att öka avslappning, lindra smärta och minska andra symtom både mentala och fysiska åkommor genom att föra kroppen tillbaka till homeostas (ett stabilt och konstant tillstånd).

Newberry skriver vidare att Reiki är den mest välkända formen av energihealing i västvärlden.

Artikeln fortsätter med att beskriva att Reikiutövaren Akiko Hoshihara började med Reiki när hon var i trettioårsåldern och gick igenom en väldigt tuff tid då ingen av de traditionella terapierna hjälpte henne.

Lärs ut på sjukhus

I artikeln står:

Trots att vetenskapen ännu inte kunnat förklara hur Reiki fungerar har flera respekterade sjukhus i USA, inkluderat, Yale Cancer Center, Mayo Clinic och Memorial Sloan Kettering, börjat erbjuda  både Reikibehandling och utbildning som ett komplement till västerländsk medicin.

Sedan följer hänvisning till två forskningstunga universitet: Yale School of Medicine och Harvard Medical School.

Här tog artikeln slut, men det gjorde inte vår nyfikenhet.

Vad stod i de hänvisade artiklarna? Varför hade man använt just dem?

Så vi letade upp Yalestudien, läste den, sammanfattade den på svenska och skrev sedan om den så att den skulle bli lätt att förstå och ta till sig. Här undersökte man om Reiki kunde hjälpa vid akuta hjärttillstånd.

Läs Yalestudien.

Så även internationellt börjar intresset gällande Reiki öka påtagligt!

Länk till artikeln i fråga >

Här i Sverige spanar vi vidare och håller dig uppdaterad.

Tipsa gärna Ellinor eller Anna-Sofia om du ramlar över något som handlar om Reiki i media.

Artikel av: Anna-Sofia Giese Vesterlund & Ellinor Hägglund