Förenade Reikiförbundet på konferens

Förenade Reikiförbundet har varit på digital Reiki-forsknings-konferens tillsammans med deltagare från hela världen. Konferensen ägde rum på förmiddagen i USA vilket är på kvällen i Sverige. En av forskarna (som bodde i Australien) höll sin föreläsning klockan 03:00 på natten!

Konferensen arrangerades bland annat av William Lee Rand som varit engagerad i Reikiforskning sedan 1995. Han såg tidigt hur Reiki kunde bistå sjukvården och visste att det enda sättet att få trovärdighet var att visa hur Reiki fungerar via forskning.

2005 skapade han en hemsida där man listade på vilka sjukhus amerikaner kunde få Reiki.  Idag finns det inget behov av denna sida, då Reikiutövandet blivit så vanligt att de flesta amerikaner kan hitta ett sjukhus som tillhandahåller Reiki i omnejd. Listan blev för omfattande för att hantera.

Tiotal forskare som presenterade sitt arbete

Själv trodde jag (Anna-Sofia Giese Vesterlund) att William Lee Rand skulle hålla i de flesta trådarna, men så blev det inte alls. Istället turades arrangörerna om att vara moderatorer.

Ett tiotal forskare fick 1 minut för att presentera sig, 10 minuter att presentera sitt arbete och sedan svarade de på frågor i 4 minuter. Efter bara ett par presentationer fick man en uppfattning om den bredd som redan finns inom forskningen. Det var också paneldebatter och guidade meditationer, bland annat en trumresa.

”Vad trevligt det är att få ett ansikte till de namn jag brukar läsa artiklar ifrån” sa en av forskarna, och snart upptäckte jag samma sak. När moderator och forskare Natalie Dyer berättade om sin forskning upplevelser från Reiki kände jag igen bilderna! De fanns med i de första sammanställningar vi gjorde här i Reikiförbundets blogg.

Mötesplats där idéerna spirar

Det kan ha varit en medveten intention hos arrangörerna, eller så kan det ha varit Reikienergin som förde in något extraordinärt, men något hände under konferensen.

När vi från Reikiförbundet sammanställde aktuell forskning i november 2022 var vi tvungen att exkludera en hel del artiklar för de inte hade tillräckligt hög kvalitét.

Forskare Jennifer DiBennedetto, beklagade sig över samma sak. Hon kunde inte använda sig av all den forskning som låg ute då den större delen av den hade för låg kvalitét.

Sedan hände miraklet

Under en paneldebatt kom frågan ”Vilka Reikisymboler användes vid Reikiskicket?” i chatten. Och då kom samtalet igång. ”Oj, det hade vi faktiskt inte skrivit i artikeln” nämnde en forskare. ”Vi vet vilka de är, men vi tänkte aldrig på att skriva ned dem.”

Kvalitativ forskning ska kunna upprepas. Det ska vara lätt att återskapa forskningen. Ju fler detaljer man tar med, desto lättare blir det att återskapa. Att lite medvetenhet (om att skriva en mening om vilka reikisymboler man använt) kan göra så stor skillnad.

Samtal med de som förstår

Tänk om denna konferens öppnade dörrar mellan forskare i olika länder. Tänk om de höga energierna bjöd in ett samtal där man inte kritiserar varandra (vilket är vanligt när man konkurrerar) utan hjälper varandra.

Om ”bara” hälften av all lågkvalitativ forskning skulle kunna lyftas till en högre nivå skulle det ”plötsligt” ploppa upp mångdubbelt så många forskningsartiklar och Reiki-forskningen skulle göra stormsteg. En trygg mötesplats för forskare att få samtala om sitt arbete kan göra enorm skillnad.

Berikad av 10 olika artiklar

Själv satt jag inte och fantiserade om allt ytterligare som skulle kunna ske med Reikiforskningen tack vare denna mötesplats. Istället var jag hänförd över det som jag fick serverat på silverfat.

Mycket bekräftade sådant jag själv haft erfarenhet av. Som att snittåldern för de som börjar med Reiki är 43 år.

Det var också intressant att få veta att de flesta som lär sig Reiki gör detta för att de har ett andligt intresse. Smärtlindring och avslappning kommer först på andra och tredje plats.

Liksom att det är lika vanligt att andligheten ökar under reikiutövandet som att man är (och förblir) icket-troende. (på temat att Reiki är fri ifrån religionstillhörighet).

Effekt över tid

Min största personliga glädje var den enkätforskning som bedrivits i England där man studerat 1288 personer som hållit på med Reiki i många år. Det är Elaine Hamilton Grundy som gjort Global Reiki Survey July 2020

I den kliniska forskningen, som jag tidigare tagit del av, har man framförallt fokuserat på de kortsiktiga fördelarna genom 4-6 veckors studier. Och även om dessa resultat är påtagliga, och många gånger håller i sig i flera veckor efter studien har jag saknat forskning som påvisar långsiktiga resultat av regelbundet Reikiutövande.

Men det visade sig att någon börjat kika på det!

Elaine Hamilton Grundy hade sett vad som hände med de som använt reiki över tid. Den här sammanställningen gäller förstås ”bara” de som hållit på med Reiki (det finns ingen kontrollgrupp).

Men det visar sig finnas ett samband mellan hur mycket man använder Reikin och vilka resultat man får. Ju fler timmar man ger sig Reiki i veckan, desto större blir de signifikanta resultaten. Det spelar ingen roll vilken Reikigren man gått, eller ens hur lång utbildningen varit. Däremot är det en påtaglig skillnad över loppet av 10 år om man ger sig Reiki mer än 4 timmar i veckan gentemot 3 timmar i veckan.

Än vet jag inte vad jag ska göra av alla dessa intryck.

Men det är en spännande resa att vara på.

Det är nu det händer!

Och jag får förmånen att vara med.

Text: Anna-Sofia Giese Vesterlund