Framgång för kollegan är framgång för dig – del 6
Artikelserien Företagande med Reiki är framtagen för Förenade Reikiförbundet. Projektledare: Anna-Sofia Giese Vesterlund.
Framgång för kollegan är framgång för dig
Har du en Reikikollega som är framgångsrik? Detta kan vara en guldgruva för dig! Ökad medvetenhet ökar nämligen intresset, vilket kan ge dig fler kunder.
Brukar du se på andra aktörer i branschen som kollegor, eller ser du på dem som konkurrenter? Innerst inne kanske man vill se dem som kollegor, men egentligen tycker man något helt annat…
Faktum är att en konkurrent inte nödvändigtvis kommer att ta kunder ifrån dig, utan tvärtom. Faktiskt ger dig fler kunder! En person som är omedveten om att Reiki finns letar inte efter Reikiutövare. Om du har en kollega som pratar om Reiki kommer fler att bli nyfikna på vad Reiki är och vad energin kan göra. Men den nyligt inspirerade kanske inte vill gå till den person som väckt intresset – istället besöker hen dig!
Synlighet spiller över
Att synas, exempelvis genom annonsering eller blogginlägg, lyfter inte bara fram den person som står bakom annonsen. Den lyfter fram alla personer som håller på med liknande saker. Inom optikvärlden är det ett välkänt faktum att det kan dyka upp nya kunder när konkurrenterna annonserar! Annonsen påminner kunden att hen har ett behov (exempelvis av nya glasögon) och då går kunden till den butik som hen attraheras av, inte nödvändigtvis till den butik som annonserat. De enskilda butikerna kanske kan skilja på vem som annonserat, men för många kunder är det samma lika. Synligheten spiller över till alla aktörer i branschen.
I den andliga branschen är effekten ännu större! De flesta som kommer in i andligheten blir entusiasmerade och vill bara lära sig mer och mer. Så ju fler personer som hittar till Reikin, desto större blir varje Reikiutövares framgång.
Så:
- Stöd dina kollegor. De är dina marknadsföringskanaler.
- Tala gott om andra, det ökar förtroendet för branschen
- Fira när det går bra för andra, framgången rinner nämligen över till dig…
- Visa vad som gör dig unik, du vill ju attrahera kunder som uppskattar just dig
Har du fått kunder från kollegor någon gång?
Digitala Reikiträffar – funkar det? – del 5>
Har Reikin påverkats av Corona? – del 4>
Detta behöver du för att starta din reikimottagning – del 3 >