Kan bokföring vara enkel? -del 7

Reiki

Detta är den sjunde delen i Artikelserien Driva egen Reikimottagning vilken ges ut exklusivt till Reikiförbundets medlemmar. Artikelserien tas fram i samråd med medlemmar och styrelse. Just denna artikel har faktagranskats av auktoriserad revisor. Projektledare är Anna-Sofia Giese Vesterlund.

Kan bokföring vara enkel?

En god bokföring ger lugn och överblick i ditt företagande. Du kan se hur stora tillgångar du har och hur stora investeringar du har råd med. Bokföring är relativt enkelt, bara du förstått grejen.

Vad är bokföring?

Bokföring är en redovisning av alla kontohändelser som har skett i din verksamhet. Har du en pärm med alla dagskassor du fått in och fakturor som du betalt? Bokföringen är sammanställningen av dessa. Att sammanställa kan vara inspirerande. När man ser summan av alla dagskassor upptäcker man att det trots allt kommit in en hel del pengar. Förr gjorde man sammanställningen i förtryckta häften (eller i Excel). Nu för tiden finns det många bra bokföringsprogram som kan hjälpa dig i ditt arbete.

Gör samma sak

Att göra bokföring är förvånansvärt upprepande. Man gör samma sak gång på gång. Detta gör att bokföringen i sig är relativt enkel. Man kan med fördel göra en lathund för verksamheten som man alltid följer.

En lathund kan se ut som nedan:

Läs vidare så får du veta vad de olika posterna betyder.

bokföring bild 1

Tips: I vissa bokföringsprogram ex. Fortnox finns det redan inbyggda lathundar, dessutom kan man sammanlänka bokföringen och bankkontot vilket gör att fakturorna i princip bokförs när de betalas.

OBS! Ta hjälp av en redovisningskonsult när du lägger upp kontot. Det är uppläggningen som kan vara klurig, det fortsatta arbetet är enkelt. (Därav lathunden)

Ökar saldot eller minskar det?

Det första du behöver fundera på när du ska bokför en händelse är om dina pengar ökar eller minskar. Det är här du lägger totalsumman. Dagskassan kommer alltid in på kontot (eller i kassan) vilket gör att den hamnar på +sidan debet.

Bokföring bild 2

Hyran dras från kontot vilket gör att den hamnar på – sidan kredit.

Bokföring bild 3

När du har koll på skillnaden om något får kontosaldot att öka eller att minska är du halvvägs i mål!

Rensa bort momsen

Nästa steg i bokföringen är att rensa bort momsen. Som reikiutövare har du nämligen momsplikt och behöver redovisa denna varje kvartal (rekommenderas) eller årligen.

Momsen för Reikibehandling är 25%. Det innebär att 1/5 av priset på din behandling är moms.

Bokföring bild 4

Räkna ut så här: Momsen får du om du multiplicerar totalsumman med 0,2. Momsen för behandling för 750 kr är 750*0,2= 150 kr moms.

I redovisningen vill du göra skillnad vilka summor som är moms och vilka som är behandling. Det är detta som bokföringen hjälper dig med. Du delar nämligen upp dem när du bokför dem!

Bokföring bild 5

Men vänta nu? Det står ju moms oavsett om den hamnar på – kredit eller + debet? Ja, det stämmer. Och eftersom den ena (den på +debet) är avdragsgill och den på – kredit ska betalas så har man fördel i att skilja på dem. I bokföringen har man ”döpt” momsen på olika sätt. Den på –kredit heter utgående moms och den på +debet heter ingående moms. Eller med kortkoden: 2611 & 2641.

Kortkoder

Kortkoder, eller konto som de heter på bokföringsspråk, är en fyrsiffrig sifferkombination som förenklar kommunikationen i bokföringen. 2611 är utgående moms. 1920 är bankkontot. 3010 är ett intäktskonto (alla konton som börjar på 3 symboliserar intäkter) där du bokför dina Reikibehandlingar. 5010 är kontot för lokalhyra (alla konton som börjar på 5 symboliserar kostnader).

Dagskassan ser därför ut så här:

Vad som menas:

Bokföring bild 6

Med siffror blir det (om en behandling kostar 750 kr)

Bokföring bild 7

Och lokalhyran (på 3000 kr) blir då:

Bokföring bild 8

Bokföring bild 9

Känns det snurrigt? Testa några gånger! När polletten fallit ned har du fattat huvuddragen i bokföringen!

TIPS! Brukar du göra huvudgympa som korsord och sudoku? Bokföringen är betydligt mindre komplicerad (du gör ju samma sak hela tiden). Byt ut en av dina huvudgympadagar i veckan mot en bokföringsdag så har du alltid aktuella siffror i din bokföring!

I kommande delar av denna artikelserie kommer du att få fördjupa dig i andra delar av bokföringen. Kom bara ihåg: Det är enklare än vad man tror. Utmaningen ligger i att sätta upp kontot! (Ta hjälp!) När väl kontot är på plats är det lätt att fortsätta på egen hand.

Framgång för kollegan är framgång för dig – del 6 >

Digitala Reikiträffar – funkar det? – del 5 >