Vill du synas i pressen? Tänk på det här – del 8
Artikelserien Företagande med Reiki är framtagen för Förenade Reikiförbundet. Denna text kommer ifrån den mediautbildning som styrelsen hade med journalist och redaktör Elin Parmhed hösten 2021.
Vill du synas i pressen? Tänk på det här
Händer det något som är lokalt och intressant? Kom ihåg att skicka ett pressmeddelande till lokalpressen!
Ett smart sätt att tipsa lokala nyhetsredaktioner är att skicka pressmeddelande. Ett pressmeddelande är ett meddelande till pressen – om något som händer just nu.
Vad tidningarna vill ha
Alla tidningar är inte ute efter samma sak. Lokalpressen söker efter intressanta nyheter kring närområdet. En facktidning vill publicera något nytt inom sitt nichområde. Var kreativ med din pressrelease. Tänk dig att du skriver en kortare artikel som skulle kunna publiceras i den specifika tidningen.
Rewrite
En rewrite är när tidningsredaktionen skriver om pressmeddelandet och publicerar det. Detta är ett tidseffektivt sätt för en redaktion att arbeta. När du skickar in din pressrelease vill du därför ge redaktionen så mycket (relevant) information att de kan göra en artikel ifrån texten.
Detta bör ett pressmeddelande innehålla
- Intresseväckande rubrik – en rad som sammanfattar nyheten och leder vidare
- Ingress – Fortsatt intresseväckande text som säger lite mer och förankrar (3-4 rader). En ingress sammanfattar och är tydlig. Företagsnamn ska finnas med, kanske även personnamn om det är relevant. Kortkort citat kan vara med.
- Brödtext – neutral och baserad på fakta. Några få stycken, det behöver inte vara långt. Ta bort ”lull-lull”. • Citat från namngiven person. Använd citaten till subjektiva tolkningar och budskap. Värdeord kan finnas med här.
- Kort presentation av företaget/personen – typ hisspitch.
- Relevant bild (horisontellt format)
- Skriv i tredje person. PM:et ska kunna publiceras i stort sett rakt av även om rewrites är vanligt – det vill säga att journalisten/reportern bara stuvar om (och för det mesta kapar).
Rubriktips
En tidningsredaktion får in tio-hundratals pressmeddelanden varje dag, så det gäller att du snabbt fångar intresse. Rubriken är mycket viktig, den ska väcka intresse och leda läsaren vidare. Skriv gärna många rubriker (innan du skickar såklart) för att hitta det som verkligen är slagkraftigt.
Tänk till om innehållet
Du har allt att vinna på att själv tänka till om det journalistiska värdet innan du skickar in din pressrelease.
Ta med fördel ställning till:
- Vem vill du nå?
- Varför vill du nå ut? För att få fler kunder, bygga varumärke eller något annat?
- Lokal dagspress, gratistidningar, magasina, nätpubliktioner – vad finns det inom ditt område och där du verkar? Vem skickar du till? Vad brukar den/de skriva om? Hur skriver de? Verkar det vara ett pm rakt av eller gör de ”rewrites” (utgår från pressmeddelandet, men skriver om det) eller går de ännu längre och gör helt egna reportage/artiklar utifrån pm:et?
- Är det en aktuell nyhet? Finns det ett lokalt intresse för din nyhet? Kan du koppla det till något annat som händer just nu?
- Hur många påverkas av nyheten? Ju fler som påverkas av det du vill berätta om, desto större chans är det att de plockar upp det.
Fler tips
- Journalister vill ha det viktigaste först och redaktionell text kortas i allmänhet nerifrån. Därför ska det viktigaste vara i början.
- Stryk alla onödiga ord.
- Korrekturläs.
- Korrekturläs igen.
- Och igen.
- Ta hjälp av någon som kan.
* Hur kan det du vill berätta om bli en nyhet? Eller finns det någon annan väg att gå för att nå ut med det?
- Och…
- … skicka reiki på det!
Tidigare artiklar i denna serie:
Kan bokföring vara enkel? – del 7 >
Framgång för kollegan är framgång för dig – del 6 >
Digitala Reikiträffar – funkar det? – del 5 >
Har Reikin påverkats av Corona? – del 4 >
Detta behöver du för att starta din reikimottagning – del 3 >